12.3.2014 | Kirjoittanut

Mallia vloggaajista

DigiPeople_vloggaaja

Tarinat kiinnostavat ihmisiä. Niiden kertominen on inspiroivaa ja niiden katseleminen ja kuunteleminen avaa mielikuvituksen raskaita ladonovia. Ihminen suorastaan lumoutuu hyvästä tarinasta, silmät seisoo, suu jää auki ja korvat keskittyvät yhteen suuntaan. Harva yritys uskaltaa heittäytyä videolla tarinointiin, miksi ihmeessä? Menestyvä myyntimies tietää varmasti, että tuoteoksennuksella ei paljoa kauppaa saa aikaiseksi. Pitää heittäytyä, tunnustaa ja näyttää uskonsa, innostua.

Tarinoista ja heittäytymisestä voisi ottaa mallia videobloggaajista. Vlogit.fi listaa suomalaiset videobloggaajat. Nämä hahmot vloggaavat aiheesta ja aiheen vierestä, mutta oleellisinta on päivittäiset tarinat, he päästävät katsojat olohuoneeseensa. Joukossa on paljon sisältöä, joka puhuttelee hyvin marginaalista ihmisjoukkoa. Yritysten ei tarvitsisi ottaa välttämättä mallia sisällöstä vaan tavasta jolla sitä kerrotaan: aitoa ja rosoista videomateriaalia, jota julkaistaan säännöllisesti.

Tupla julkaisi viime viikolla action videon, jossa “näyttelijänä” esiintyi Vlogit.fi listan ranking numero ykkönen On Eetu Pesosen YouTUbe kanava eli eeddspeaks.  Pesosen YouTube kanavassa on tällä hetkellä yli 110.000 tilaajaa, jotka aktiivisesti seuraavat hahmon elämää. Tuplan videota on tässä Eeddspeaksin kanavassa ladattu yli 77.000 kertaa, kun taas Tupla -patukan omassa kanavassa kyseistä videota on ladattu 39.000 kertaa. Näyttelijän oman kanavan hyödyntäminen on ollut jo pelkästään näiden lukujen varjossa kannattava investointi. Kampanjan suunnitteli Mainostoimisto Family ja tuotantoyhtiönä Troll VFX. Tässä vielä Eeppisin vlogi ikinä!? -filmi:

Lisäksi myöhemmin samalla viikolla julkaistiin Näin sitä tehtiin video, joka paljastaa videotuotannon tuotantoprosessin. Tätäkin on ladattu 27.000 kertaa.

Miten voisi vloggaajien kanssa tehdä yhteistyötä?

Jos olisin autobrändi, etsisin Vlogit.fi listan vloggajista autoista kiinnostunutta tyyppiä. Lähtisin miettimään videotuotantoa vloggaajan omista mieltymyksistä autoilun suhteen, koska aitous näkyisi varmasti tuotantojäljessä. Taiteilijalle kannattaisi antaa taiteilijanvapaus, joka motivoisi häntä itseään levittämään videoita. Yhteistyössä kannattaisi miettiä myös vloggaajan oman YouTube kanavan hyödyntäminen. Yhden videon tuottaminen olisi hyödytöntä ja rahojen haaskausta, jatkuvuudella pystytään kertomaan tarinoita. Videoiden viihdyttävyydellä on merkitystä, mutta autobrändin asiakkaiden auttamista ja sivistämistä ei pitäisi unohtaa. Autobrändin kannattaisi tämän tyyppisissä sisällöissä miettiä lausetta “Lopeta myyminen, aloita auttaminen”.

Jaa
FacebookTwitterLinkedIn
Jaa
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Artikkelin kategoriat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

(*)

On se video kyllä tehokas, tarvitsetko videotuotannossa apua?

Nimi (*)

Puhelinnumero (*)