14.4.2015 | Kirjoittanut

Miten ja missä infograafi kannattaa julkaista?

Infograafi tiivistää tiedon ja visualisoi datan.

Infograafi tiivistää tiedon ja visualisoi datan.

Infograafien tuottaminen kasvaa kovaa vauhtia Suomessa. Niiden hyödyntäminen on kuitenkin vielä liian harvinaista. Alla vinkkejä infograafien julkaisemiseen ja jakamiseen.

INFOGRAAFIN TALLENTAMINEN:

– Nimeä infograafi-tiedosto selkeästi esimerkiksi “Aihe_Yritys_Infograafi”, jotta sen löydettävyys ja indeksoituvuus hakukoneissa paranee. Nimeä tulevat infograafit jatkossa samalla kaavalla, jotta nimeämisestä syntyy rutiini.
– Muista dokumentin nimessä aina sana “infograafi”.
– Infograafin nimeämisessä kannattaa myös miettiä, miten ja millä hakusanoilla aihetta etsittäisiin hakukoneiden kautta.

JULKAISU OMALLA VERKKOSIVULLA:

– Julkaise infograafi joko pdf- tai jpg-muodossa.
– Tarjoa mahdollisuus infograafin tallentamiseen, lataamiseen ja jakamiseen eri sosiaalisen median kanavissa.
– Muista julkaistaessa lisätä dokumentin kuvaus (description) ja muut tunnisteet (tags ja keywords). Ne parantavat taas näkyvyyttä hakukoneissa.
– Infograafin oheen kannattaa lisätä vielä pieni saateteksti aiheesta.
– Julkaistu infograafi saattaa näyttää sisällön laajuudesta ja pituudesta riippuen todella massiiviselta esimerkiksi läppäriltä katsottuna. Jos julkaiset infograafeja enemmän kuin yhden, mieti olisiko mahdollista tehdä infograafeista Pinterestin tapainen galleria, jossa infograafit näyttävät vierekkäin aseteltuina sopusuhtaisilta ja visuaalisesti houkuttelevilta ja yksittäisen infograafin saa klikattua suuremmaksi. Katso tästä, miltä meidän infograafigalleria näyttää.
– Mobiilin kautta katsottuna infograafit näyttävät aina lähes poikkeuksetta hyviltä. Infograafit skaalautuvat mobiilissa sopivan kokoisiksi ja ovat helposti selattavissa.

JULKAISU MUISSA KUVAPALVELUISSA:

– Julkaise infograafi omien verkkosivujesi lisäksi myös muissa kuva- tai dokumenttipalveluissa. Julkaisu ainakin Pinterestissä ja SlideSharessa kannattaa. Jaa infograafi näistä palveluista eteenpäin.
– Muista taas infograafin nimeäminen ja tunnisteiden lisääminen.

FACEBOOK, TWITTER JA LINKEDIN:

– Infograafista leikatut pienemmät kuvat toimivat mainiosti nostoina Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.
– Julkaise kiinnostavasta osiosta kuva ja ohjaa julkaisusta linkin kautta kokonaiseen infograafiin. Alla esimerkkikuva.

100 merkkiä ja lyhyemmät twiitit sitouttavat 17% paremmin.

100 merkkiä ja lyhyemmät twiitit sitouttavat 17% paremmin.

– Kokonaisen infograafin julkaiseminen Facebookissa, Twitterissä tai LinkedInissä ei kannata, koska palvelut skaalaavat kuvan liian pieneksi eikä siitä saa selvää.
– Muista julkaisussa “#infograafi” ja muut olennaiset aiheeseen liittyvät hashtagit.
– Infograafi on mahdollista jakaa näihin palveluihin myös käyttämällä suoraan infograafin jakonappeja. Huomioi kuitenkin, että tätä kautta jakaessa kohdepalvelu arpoo nostettavan osion infograafista, etkä voi valita itse, mikä kohta jaossa näkyy.

Infograafin_jakaminen_suoraan_some-jaon_kautta

Infograafi Facebookissa

INSTAGRAM:

– Instagramia voi myös hyödyntää infograafien julkaisussa. Lataa palveluun erillisiä osioita yksittäisinä kuvina ja koukuta seuraajasi odottamaan seuraavaa julkaisua.
– Muista myös Instagramissa hashtagit esimerkiksi #infograafi ja #aihe.
– Jos kokonaisen infograafin URL on tarpeeksi lyhyt, lisää se myös mukaan kuvan alle.

infograafi_instagramissa

Infograafi Instagramissa

JULKAISUN AJANKOHTA:

– Kun infograafin aihe sopii johonkin ajankohtaiseen tai erityiseen teemaan/keskutelunaiheeseen, se voi vauhdittaa infograafin leviämistä.
– Infograafia ei kannata julkaista vasta päivän päätteeksi vaan mieluummin jo aiemmin päivän aikana. Julkaisun jälkeen voi tulla esiin vielä esimerkiksi pieniä tarkennuksia tai korjauksia teksti- ja datasisältöihin, joihin olisi hyvä päästä reagoimaan pikaisesti.

MUITA VINKKEJÄ:

– Aktivoi yrityksesi työntekijät jakamaan infograafia. Kun infograafin sisältö on mielenkiintoinen ja visuaalisesti kiinnostava, kollegasi jakavat dokumenttia ylpeänä ja mielellään. Tämä on hyvä happotesti sisällöille, kuinka aktiivisesti ja rohkeasti oma porukka jakaa tuotostaan.
– Tarjoa infograafia myös medioille sisällöksi.
– Huom. Hyvä infograafi ei suoranaisesti myy mitään. Se opastaa, kouluttaa, tiedottaa ja tiivistää.
– Infograafista syntyy myös hyvää kuvituskuvaa jatkokäyttöön esimerkiksi blogeihin ja muunlaisiin esityksiin. Hyödynnä nämä.

Jaa
FacebookTwitterLinkedIn
Jaa
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Artikkelin kategoriat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

(*)

On se video kyllä tehokas, tarvitsetko videotuotannossa apua?

Nimi (*)

Puhelinnumero (*)