14.11.2016 | Kirjoittanut

Case Nenäpäivä

Nenäpaiva digipeople studio

Maaliskuussa 2016 sähköpostiin tupsahti kutsu kylään Nenäpäivä-säätiölle. Tämä kyseinen asiakas oli ladannut verkkosivuiltamme tuottamamme Infograafioppaan, johon olimme suoltaneet kaiken minkä tiesimme infograafien suunnittelusta ja rakentamisesta. Paria viikkoa myöhemmin talsimme Danielin kanssa Nenätoimistoon tapaamaan Nenäpäivä –projektin ihmisiä. Tehokkaan treffin tuloksena määrittelimme kampanjalle visuaalisen viestinnän elementtejä, joilla Nenäpäivä pystyisi tehokkaammin viestimään kampanjasta sekä kertomaan paremmin yrityslahjoittajille Nenäpäivän mahdollisuuksista.

Tuotantoprojektin alussa määriteltiin infograafeille tyyli, jota lähdettiin suunnittelemaan ja käsikirjoittamaan asiakkaalta saadun sisällön kanssa. Aikataulullisesti meillä oli hyvin aikaa suunnitteluun, tosin myös visualisoitavaa dataa oli käytössä paljon. Kampanjaan suunniteltiin yhdeksi elementiksi animaatiovideota, joka mahdollisti tarinallisemman ja tunteisiin vetoavamman tulokulman.

Ensimmäiset infograafit saatiin asiakkaalle käyttöön syyskuussa ja Nenäpäivä alkoi viestimään niiden avulla monipuolisesti ja pyrki suuntaamaan viestiä yrityslahjoittajille. Infograafit leikattiin osiin, jotta niitä pystyttiin hyödyntämään paremmin some-jakojen yhteydessä. Kokonaista infograafiahan ei kannata sellaisenaan julkaista some-kanavissa vaan se kannattaa jakaa aina osissa.

Animaatiovideon osalta tarinan käsikirjoitus oli hyvin tärkeässä roolissa. Haluttua viestiä haluttiin vahvistaa tunnetulla äänellä ja asiakas valitsi omasta rosteristaan Anna-Liisa Tiluksen. Animaation äänimaailma suunniteltiin vahvistamaan visuaalista viestiä äänimattojen ja foley-äänien sulavan kombinaation avulla. Video saatiin ulos Nenäpäivä-show -viikon alussa, suunnitelmien mukaan.

Tässä vielä Nenäpäivän Tea Salorannan kommentti kokonaisuudesta:

Pelkästään suullisen palautteen perusteella voidaan sanoa, että niin infograafit kuin animaatiokin ovat olleet Nenäpäivässä uudenlaista sisältöä ja ne ovat on todella onnistuneet informatiivisesti, kiinnostavalla ja visuaalisella tavalla tuomaan Nenäpäivä-keräyksen merkityksen ja olemassa olon syyt lähelle suomalaisia. Infograafit ovat olleet valtavan tehokkaassa käytössä: somessa, netissä, Power Point -esityksissä tilaisuuksissa ja kumppanihankinnassa. Animaatiosta on iloa kampanjalle useaksi vuodeksi – niin globaalikasvatustyössä päiväkoti/koulupuolella kuin myös Nenäpäivän esittelyssä yleisesti.

Tuottajan näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää pystyä tarjoamaan omalle jengille merkityksellisiä työtehtäviä. Tämän projektin voisi todeta olevan sitä itseään. Rahan lahjoittaminen hyvään tarkoitukseen on toki tärkeää, mutta vielä enemmän yritykset saavat niistä irti kun tekevät hyvää konkreettisesti. Tässä vielä Nenäpäivä-kampanjaan tuotetut viestintämateriaalit, animaatio video ja infograafi.

NENÄPÄIVÄ ANIMAATIO from DigiPeople Studio on Vimeo.

NENÄPÄIVÄ INFOGRAAFI

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Jaa
FacebookTwitterLinkedIn
Jaa
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Artikkelin kategoriat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

(*)

On se video kyllä tehokas, tarvitsetko videotuotannossa apua?

Nimi (*)

Puhelinnumero (*)