22.4.2014 | Kirjoittanut

Auttamisen vaikuttamismekanismit

Markkinoinnissa jo hetken pinnalla olleen sisältömarkkinoinnin yksi määritelmä voisi olla auttaminen. Pohdimme tässä artikkelissa juuri auttamisen vaikutuksia ihmisiin, mitä se oikeasti saa aikaan ja millaisia vaikutuksia sillä on ympäristöömme.

Auttaminen quickfix digipeople

Yritys Oy:n tekemä mainonta on pelkkää kampanjakohtaista huutamista: OSTA, OSTA, OSTA! Yritys Oy yrittää saada itsensä ymmärretyksi megafonin välityksellä. Vaikutus myyntiin on mahdollisesti voimakas, mutta kestoltaan vain lyhytaikainen. Heikkoa ja hetkellistä on sen vaikutus yrityskulttuuriin, brändiin, rekrytointiin, viestintään ja kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tämä on markkinoinnin quick fix, doping annos, jolla päästään hetken tripille. Mainososasto voi olla hetkellisesti tyytyväinen tuotoksiin, kunnes taas pitää miettiä, suunnitella ja toteuttaa uutta trippiä. Se vaatii pääomia ja on helppo sekä ilmeinen ratkaisu, jota näemme ympärillämme koko ajan, sitä kutsutaan myös mainonnaksi.

Auttaminen slowfix digipeopleAuttamisen kautta toteutettavan markkinoinnin filosofia on monessa suhteessa täysin päinvastainen. Itsensä ymmärretyksi saattamisen sijaan aito ja rehellinen pyrkimys on ymmärtää asiakasta, henkilökuntaa ja alihankkijoita. Pyrkimys ymmärtää ihmisiä, jotka ovat kosketuksissa yritykseemme. Lyhyellä aikavälillä vaikutukset myyntiin ovat negatiiviset ja takeita mitattaviin positiivisiin tuloksiin ei ole, on vain usko oikeaan tekemiseen. Quick fixiä ei ole, on vain slow fix, joka vaatii kärsivällisyyttä. Se vaatii kärsivällisyyttä ja uskoa systemaattiseen tekemiseen. Ilmainen media eli oma media on illuusio, se vasta maksaakin. Sen hinta on vähintäänkin sama kuin huutamisen, mutta vaikutukset ovat pitkäkestoisia ja voimakkaampia.

Miten auttaminen vaikuttaa digipeopleAuttaminen alkaa pikku hiljaa kääntymään Yritys Oy:tä kohden, syntyy imua. Imu syntyy siitä, että olemme tuottaneet ja julkaisseet sisältöjä, joista on hyötyä ja apua ihmisille. Apua saanut ihminen alkanut arvostamaan meitä ja on syntynyt aitoa luottamusta. Alkaa positiivinen kierre, jolle ei ole loppua. Autettu kertoo eteenpäin omalle vaikutuspiirille ja niin edelleen. Mahtavinta tässä on se, että ne ihmiset, joita ei ole autettu tai joille ei ole kerrottu suoraan Yritys Oy:n tekemisistä, huomaavat Yritys Oy:n ja alkavat arvostamaan ja näkemään Yritys Oy:n mielenkiintoisena yrityksenä.

Elävä esimerkki lähiviikoilta oli Reaktorin vanhempainilta. Reaktorin jengi halusi kertoa ja näyttää omille vanhemmilleen, mitä siellä pajalla oikein tehdään. Oma henkilökunta koki auttamisen ylpeyttä, kun omat vanhemmat näkivät livenä toimiston arkea. Vähintään yhtä ylpeitä olivat myös itse vanhemmat, jotka saattoivat saada kuittauksen ja henkisen hyväksynnän oman poikansa tietokoneen ja colan huuruisista nuoruusajoista. Ja lumipallo lähti liikkeelle. Pari blogikirjoitusta ja homma oli taputeltu. Lähtökohtana oli kuitenkin aito ja rehellinen hyväntahtoinen ele järjestää vanhemmille mahdollisuus nähdä, missä ja mitä lapsi tekee työkseen. Antamisen ele, pyrkimys ymmärtää asiakasta, tässä kohtaa asiakkaana henkilökunnan vanhemmat. Yleisö katsoo vieressä ja huokaa: wau mikä firma! Tuonne haluan töihin, noilta haluan ostaa ja tuollaisen yrityskulttuurin minäkin haluan rakentaa.

Auttamisen kautta syntyy myötätuntoa, joka saa meidät auttamaan lisää. Auttaminen tulee syvältä sisältä, se on siis aitoa ja rehellistä. Auttaminen on tekoja, se on kädet savessa tekemistä ja näyttämistä. Auttamisen hyvä tulee takaisin, tavalla tai toisella. Se ei tule takaisin heti, mutta se kyllä tulee.
Auttaminen saa aikaan win win digipeople

Jaa
FacebookTwitterLinkedIn
Jaa
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin
Artikkelin kategoriat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

(*)

On se video kyllä tehokas, tarvitsetko videotuotannossa apua?

Nimi (*)

Puhelinnumero (*)