Animaatio ja infograafi, visuaalisen viestinnän dynamite duo

Animaatio ja infograafi ovat visuaalisen viestinnän dynamite duo. Tällä hetkellä, kun suunnittelemme ja tuotamme animaation, mukana konseptissa on aina myös infograafi. Kerromme tässä taisteluparin vahvuuksista ja näytämme 8 todellista case-esimerkkiä.

Kun halutaan viestiä monimutkaista ja vaikeaa asiaa visuaalisesti kiinnostavalla tavalla, paras ratkaisu silloin on animaatiovideo. Varsinkin, jos kuvattu kuva saattaisi osoittautua liian kalliiksi toteuttaa tai asia voidaan kertoa tehokkaammin graafisin elementein. Jotta animaatiovideolle saadaan kiinnostavuutta ja vaadittavaa voimaa, viesti kannattaa pukea tarinan muotoon. Tarinalla pystytään vaikuttamaan tunteisiin, mitä kautta voidaan saada aikaan merkittäviä asioita. Animaation etuna ovat käsikirjoitettu koskettava tarina ja mieltä ruokkiva visuaalinen maailma. Tässä yhdistelmässä faktan kertominen kannattaa jättää suosiolla infograafille. Hyvän infograafin polttoaineena ovat faktat ja numerodetaljit, joita tarjoillaan kauniin grafiikan tarjottimella. Kuitenkin niin, ettei sorruta myymiseen vaan autetaan, opastetaan, informoidaan ja sivistetään kohdeyleisöä.

Tässä tiivistetysti dynamite duon etuja:

  • Kustannustehokkuus – molemmissa välineissä voidaan hyödyntää samoja graafisia elementtejä
  • Nopeus – inofgraafi on suhteellisen nopea tuottaa, kun grafiikka on jo olemassa
  • Dynamite duossa molemmat tekevät parhaansa – animaatio kertoo tarinan ja infograafi faktan
  • Ei yritetä kertoa kaikkea filmissä – animaatio toimii huomion herättäjänä ja koukkuna, infograafi täydentää tarinaa
  • Toinen tykkää toisesta – jotkut ihmiset haluavat ruokkia tiedonnälkäänsä videolla, toiset staattisella kuvalla ja tekstillä
  • Digitaalinen ja analoginen maailma – infograafi taipuu vaikka flyeriksi, josta voidaan ohjata videoon esim. QR-koodin kautta
  • Kieliversiot – molemmista välineistä on kustannustehokasta tuottaa eri kieliversioita, tämä kannattaa huomioida tuotannon alussa
  • Sama viesti, eri kanavat – Facebookissa videolla, Twitterissä nostokuva infograafista

Seuraavaksi 8 animaatiovideon ja infograafin case-esimerkkiä:

Päivittäistavarakauppa ry animaatio

Päivittäistavarakauppa ry – infograafi

Sanofi Genzyme – MS-tauti -animaatio

MS-tauti -infograafi

Motiva Saa Syödä! Ruokahävikki-animaatio

Motiva Ruokahävikki-infograafi

Ruokahävikki koskettaa meitä kaikkia,  mutta kuinka rakentaa viesti, että se uppoaa meihin ja vaikuttaisin myös meidän tekoihin? Mielestäni me onnistuimme tässä viestintäprojektissa yli odotusten. Videoilla on sopivasti faktoja, jotka kasvattavat meidän ymmärrystä aiheesta. Ja toisaalta helppoja vinkkejä arjen ruoanlaittoaskareisiin, kannustavalla otteella. Vaikka aihe on haastava, videoista tulee hyvä mieli!Elina Ovaskainen, Motiva Oy

PANIMOLIITTO animaatio

Panimoliitto-infograafi

Puuinfo Puun tarina -animaatio

Puun tarina -infograafi

THL Turvakoti-animaatio

Turvakoti-infograafi

TA.fi asumisoikeusasunnot

TA.fi asumisoikeusasunnot infograafi

Matkavekka animaatio

Matkavekka-infograafi

i